Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yasevimliığı toplum süresince değeri olan , kapasite, ekonomi ve başka davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok teşhismı strüktürlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına yarar ) değmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değmedarımaişettirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmedarımaişetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı parçalanmamış kültürler karınin birdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme karınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa değmedarımaişetebilir, lakin sürecin doğbeyı değmedarımaişetmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birçok filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değmedarımaişetikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın süresince eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmedarımaişetikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, adam karınin hayat boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere yarar olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin medarımaişetletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri kabilinden mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yetişmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir tasar ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise tabiatıyla gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele hileındığında ise terbiye sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Süreç; okul süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, sınav skorları kabilinden matlup davranış değmedarımaişetiklikleridir.